Otresite se treme

Predavačice: Ivana Mrgan, prof. psih., i Ana Miletić, dipl. psih.

Nelagoda ili tjeskoba prije izlaganja pred publikom jedan su od najčešćih strahova. U manjem ili većem obimu svima je poznata nuspojava straha da se od elokventnog i pripremljenog govornika ne pretvorimo u nekoherentnu amorfnu masu. U manjoj ili većoj mjeri tremu doživljavaju mnogi sportaši prije natjecanja, pjevači prije koncerta, glumci prije izvedbe i, naravno, studenti prilikom održavanja seminara ili prilikom postavljanja pitanja tijekom predavanja ili vježbi. Veliki dio tog straha proizlazi iz ideje da ćemo se osramotiti ili doživjeti kritike, a u najgorem scenariju kombinaciju. Navedeni scenarij ima nekoliko faza, a prije samog izlaganja uglavnom je sljedeći…

Ako niste preplavljeni tjeskobom večer prije, tijekom jutra javljaju se različite manifestacije – drhtanje glasa pri ponavljanju, suhoća grla i usta, znojenje, crvenilo lica ili vrata, lupanje srca, ubrzano disanje, osjećaj „knedle u grlu“ i sl. Fokus na znakove nelagode uglavnom ih pojača do razine da se ne možete usmjeriti ni na što drugo doli na misli o nadolazećoj katastrofi – Vas u blokirajućoj tišini pred publikom koja očekuje da progovorite. U toj se fazi pokušavate spasiti raznim trikovima poput stiskanja olovke ili papira, osloncem na govornicu ili katedru, ritmičkim hodanjem ili kojim drugim ritualom za koji se nadate da će pomoći. Ideja da morate kompenzirati svoju tjeskobu dovodi Vas dalje u tom stanju do zaključka kako svi vide da ste tjeskobni, da se iščuđavaju te da je pitanje vremena kad će popustiti Vaša kontrola i da ćete zablokirati ili jednostavno izaći iz prostorije.

Na sreću, ovaj scenarij je samo jedan od mogućih, a u našoj glavi je često preuveličana njegova vjerojatnost i intenzitet. Postoje određeni preventivni koraci i tehnike koje mogu pomoći u svladavanju treme. Tako se prije izlaganja možete unaprijed raspitati kakva je prostorija u kojoj ćete izlagati i kakva je tehnička opremljenost prostora. Svakako je poželjno pred prijateljima ili obitelji izložiti svoju temu prije samog izlaganja. Preporučljivo je da se snimite i pri tome se ponašate kao da se nalazite u stvarnoj situaciji izlaganja. U tom slučaju svakako iskoristite povratne informacije publike o kvaliteti glasa, skraćivanju, manirizmima, držanju tijela i gestikuliranju te svakako izlaganje ponovite i nekoliko puta uz preporučene korekcije. Možete osmisliti neku „udicu“ za početak izlaganja, poput zanimljive statistike, anegdote ili problemskog pitanja. Za kritične momente tijekom izlaganja unaprijed smislite frazu, rečenicu za povezivanje ili unaprijed razmislite o pitanjima koje Vam publika može postaviti.

Za vrijeme izlaganja usmjerite se na sadržaj onoga što govorite, a ne na to kako govorite, kako se trenutno osjećate ili kako percipirate da Vas netko procjenjuje. U slučaju da osjetite lupanje srca ili suhoću grla prilikom govora, usmjerite se na događanja izvan, a ne unutar Vas – pronađite sve zelene objekte u prostoriji, prebrojite sve ptice na drveću koje vidite kroz prozor, obratite pozornost na sve koji nose šal i slično. Trudite se govoriti jasno i glasno te koristiti stanke i naglašavanje važnih riječi. Prisjetite se da publika želi da Vi uspijete te da suosjeća s Vama – i oni će kroz neko vrijeme biti u Vašoj ulozi i prezentirati. Bez obzira na to koliko ste se dobro pripremili – prihvatite neočekivano. Možda ćete zaboraviti neku riječ, a može biti i tehničkih problema. Sve je to čar javnih izlaganja i Vaša publika to također očekuje. Uživajte u izlaganju!

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s