Politička komunikacija 2.0

Predavač: Kristijan Sedak

Briefing o stanju nacijice

Komunikacija je najvažniji dio svake kampanje, bez obzira na to sukobljavaju li se političari kao oponenti, radi li se o internoj stranačkoj komunikaciji, ili se političari obraćaju medijima, a mediji publici. Svaka je politička kampanja umijeće novog modela kojim se pristupa biraču, ali i način kako se odgaja javnost, a time i pojedinac. Političke kampanje odraz su političke kulture svojeg doba.

Što političari uopće govore?

Svjedoci smo velikih promjena komunikacijskih paradigmi. Mijenjaju se cijeli modeli političke komunikacije. Forma i način iznošenja određenih stavova mnogo su bitniji od samog sadržaja ili legitimiteta političara.

Najteža stvar svake političke kampanje jest pobijediti bez da uvjerite svoje birače kako toga niste vrijedni, tvrdi poznati američki političar i diplomat  Adlai E. Stevenson. Ako pogledamo nedavne izbore u većim državama, pa tako i najveće pobornice rastrošnih iznosa na političke kampanje – Sjedinjene Američke Države, istina je manje važna kategorija. U Hrvatskoj publika ne inzistira na istini, niti ju očekuje, a rijetko ju i nagrađuje. Hrvatski odgovor na prozivanje za nemoral je upiranje prstom u nepodopštine suprotne strane. To pokazuje svu nemoć i neimaštinu boljeg sadržaja za ponudu biračima. Na taj se način još više narušava ugled pojedinih političara, ali i politike općenito.

Razinu političke kulture procjenjuje publika kroz razinu komunikacije političkih lidera, najčešće lidera velikih političkih stranaka. Kroz komunikaciju političara publika prosuđuje i samu osobu političara, njegov karakter, ali i stranku koju predstavlja. A često je taj karakter jači od svih treninga javnog nastupa. Ispliva na površinu. Razina osobne kulture i komunikacijskih vještina ulaze i u komunikacijski diskurs kampanje čime se oblikuje novi model političke kulture neke države i njenog cjelokupnog biračkog tijela.

Komunikacijske vještine najvažniji su alat upravljanja političkim procesima. Ključne su i za stvaranje i održavanje imidža pojedinih političara, ali i stranaka i kampanja. Vještine javnog nastupa i pregovaračke vještine osiguravaju većinu u pojedinim političkim i stranačkim tijelima, ali i u saboru i  vladi.

Komunikacijski proces političke kampanje teče rijekom punom brzaca

Političke kampanje samo su jedna od vrsta kampanja u odnosima s javnošću. Cilj je svake kampanje u što manje vremena „ugurati“ što više događaja. Tako će se povećati vidljivost određenog političara, dobit će se na prepoznatljivosti, ali i na određenoj transparentnosti. Međutim, dobar dio političke komunikacije i dalje se odvija na interpersonalnoj razini, daleko od očiju javnosti, a često i netransparentno pa su birači skeptični prema rezultatima takve vrste komunikacija i dogovora.

Svaka velika politička kampanja piše nova pravila – tvrdi John Podhoretz, poznati američki pisac i kolumnist – te pronalazi nov način do pobjede, što pred komunikacijske stručnjake stavlja izazov za vječnom utrkom s vlastitom kreativnošću i proteklim rezultatima.

Ipak, svaka se politička kampanja sastoji od strategije podijeljene u četiri faze. Prva je faza kvalitetna analiza političkog i općeg stanja, analiza kandidata, protukandidata, njihovih programa te vlastite političke opcije. Najjednostavniji alati za ovaj ozbiljan posao su rezultati proteklih izbora na pojedinim biračkim područjima te rezultati ispitivanja javnog mnijenja. Online alati su puno jednostavniji, a daju uvid u mnogo više potrebnih informacija.

Druga je faza priprema komunikacije, vizualnog i općeg identiteta, definiranje željenog imidža kandidata i stranke te planiranje pojedinih koraka.

Treća faza jest sama komunikacija, odnosno plan razvoja kampanje koji sam po sebi nije fiksan, nego je kampanja tim uspješnija što se plan brže i jednostavnijemože prilagoditi novonastalim situacijama.

Četvrta faza strateškog pristupa je evaluacija gdje se pomoću unaprijed predviđene metrike  vrednuje svaki pojedini korišteni alat. Ova, posljednja faza, je i najvažnija za buduće kampanje kako se ne bi upadalo u iste zamke, kako bi se uvidjelo na koji način doprijeti do birača te kako je reagirala pojedina ciljana javnost.

Unutar svake kampanje bitna je i interna komunikacija jer se njome simpatizeri i članovi uključuju u sve procese, ali i pridobivaju za zajednički cilj. Taj se, najčešće veliki, broj volonterski angažiranih pojedinaca informira o slijedu kampanje, a oni očekuju redovno nove informacije. Dalek je put pred hrvatskim strankama koje interno samo jednosmjerno informiraju, a ne koriste mogućnosti obostrane komunikacije.

Koliki je utjecaj medija u političkoj kampanji?

Informacije treba prenijeti i medijima. U novije vrijeme, pogotovo velike stranke, pučke stranke koje se obraćaju svim slojevima birača ne smiju si dozvoliti zanemarivanje bilo kojeg segmenta ili pojedinog kanala komunikacije. Iako su plakati vjerojatno najstariji oblik vizualne političke komunikacije, neizostavni su. Tako je i s tiskanim i elektroničkim medijima čiji primat preuzimaju digitalni mediji i društvene mreže. Ovi posljednji imaju olakšanu dvosmjernu komunikaciju, ali prije svega i točno mjerljiv doseg.

Moderne, personalizirane kampanje za posljedicu imaju zanemarivanje političkog sadržaja i  stvarnih problema birača,  a u prvi plan stavljaju kandidata, njegovu osobnost i uglancani imidž.

Najvažnije u pridobivanju glasova kada su u pitanju mediji jest učestalost, odnosno ponavljanje. „Bombardiranje“ ciljne javnosti u posljednjim tjednima povećava vidljivost, ali i pamtljivost pojedine političke poruke.

Utjecaj medija ipak je relativno malen na izbornu odluku, kako tvrdi američki sociolog Paul Lazerfeld. Puno više utječu osobna vjerovanja te izravni kontakt pojedinca, odnosno birača s poznatom, dobro informiranom osobom od povjerenja. Stoga velike stranke inzistiraju na sustavnom pridobivanju, edukaciji, motivaciji i monitoringu volontera, te na kampanjama od vrata do vrata.

Možda će se buduća politička arena prebaciti isključivo u online prostor društvenih mreža. Možda budući trendovi neće svi dolaziti iz Sjedinjenih Američkih Država.

Budućnost političke komunikacije i onako ovisi o budućnosti politike i medija.

Politička će komunikacija zasigurno dobivati na važnosti i napredovati, a tomu doprinosi i sve veći broj vrhunskih škola koje stvaraju političke vođe.

Svaka politička kampanja i razina političke kulture odraz su svoga doba i nacije u kojoj su nastale.

 

 

 

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s