PROFESIJA DANAŠNJICE: Voditelj društvenih mreža
- Date 23. travnja 2021.
Piše: Patricia Devunić
Društvene mreže nisu postale samo središnje mjesto informiranja, već mjesto inspiracije i tzv. eskapizma i upravo zbog njihove važnosti sve više pojedinaca i organizacija odlučuje se za njihovo profesionalno vođenje.
U 2021. nezamislivo je komunicirati online, a ne poznavati barem osnove digitalne komunikacije. Kao što i ostale vrste komunikacije – pisane i one licem u lice – imaju svoje zakonitosti i pravila, tako i digitalna komunikacija koja se odvija putem interneta te najčešće putem alata društvenih medija – bloga, podcasta, e-maila, aplikacija za instant messaging, mrežnih stranica i društvenih mreža – ima svoje specifičnosti.
Digitalna komunikacija najviše se počela razvijati s pojavom društvenih mreža – prvo Facebooka i Twittera, kasnije Instagrama, a danas napreduje u potpuno novom smjeru zbog pojave i iznenadne popularnosti TikToka. Ako su govorna i pisana komunikacija tisućljećima bile kraljice komunikacijskog procesa, digitalna komunikacija, koja je objedinila gotovo sve vrste komunikacije i prožela sve sfere privatnog i javnog života, (danas) jest njegova carica. Upravo zato poznavanje ove nove vrste komunikacije i inzistiranje na strateškom pristupu novim komunikacijskim procesima ključno je za pojedince koliko i za organizacije i poduzeća jer bez toga dugoročno više ne mogu i neće moći (digitalno) opstati.
Pogrešno bi bilo izjednačavati digitalnu komunikaciju isključivo s onom na društvenim mrežama, jer kao što je rečeno na samom početku, ova vrsta komunikacija objedinjuje niz drugih komunikacijskih alata i platformi, ali istina je da se velik dio digitalne komunikacije odvija upravo putem njih. Društvene mreže nisu postale samo središnje mjesto informiranja, već mjesto inspiracije i tzv. eskapizma i upravo zbog njihove važnosti sve više pojedinaca i organizacija odlučuje se za njihovo profesionalno vođenje.
Vođenje društvenih mreža
Unazad svega nekoliko godina društvene mreže napredovale su nevjerojatnom brzinom stoga se pojavila potreba za angažiranjem pojedinaca koji su specijalizirani upravo u tom području, a nazivaju se voditeljima društvenih mreža (eng. social media managers ili community managers). Njihov zadatak jest, ugrubo, koordiniranje komunikacije na društvenim platformama, no njihovi dnevni zadaci uključuju i pisanje i stvaranje vizualnog dijela sadržaja, izradu (komunikacijske) strategije, praćenje i mjerenje postignutih ciljeva i rezultata te stvaranje i održavanje veze sa zajednicom kojoj se obraćaju. Upravo zbog brojnih područja koje voditelji društvenih mreža pokrivaju, potrebno je da posjeduju različite vještine iz područja marketinga, odnosa s javnošću, novinarstva, komunikologije, ali i grafičkog dizajna. Uzevši sve u obzir, jasno je da je vođenje društvenih mreža danas ozbiljan posao koji je postao dijelom svakodnevnih (digitalnih) marketinških aktivnosti.
Izrada strategije društvenih mreža
Vođenje društvenih mreža uvijek kreće s pripremom dobre strategije, odnosno definiranjem onoga što se na njima želi postići. Nakon odabira prikladnog komunikacijskog kanala – Facebooka, Instagrama, Twittera, LinkedIna i/ili ostalih – slijedi određivanje općih i specifičnih ciljeva koji se žele ostvariti u određenom vremenu. U opće ciljeve ubrajaju se stvari poput povećanja vidljivosti organizacije, izravne interakcije sa zajednicom, povećanje prometa na mrežnu stranicu, povećanje prodaje, (direktno) pružanje korisničke podrške i slično. S druge strane, specifični se ciljevi vežu uz samo područje unutar kojeg organizacija djeluje – na primjer, ako se bavimo političkom komunikacijom uime određene stranke putem Facebooka, jedan od specifičnih ciljeva trebao bi biti jasno komuniciranje i zastupanje političkih vrijednosti te stranke ili predstavljanje stranke kao vjerodostojne i transparentne.
Nakon postavljanja ciljeva bitno je definirati ciljnu publiku kojoj se planiramo obraćati preko društvene mreže jer upravo o njoj ovisi vrsta sadržaja koju ćemo kreirati. Unutar ovog segmenta strategije često se sastavlja tzv. marketing persona koja do najsitnijih detalja – poput dobi, spola, obrazovanja, financija, interesa – analizira i potom segmentira ciljnu javnost, a sve s ciljem lakšeg vizualiziranja „tipične“ osobe kojoj želimo komunicirati poruke i kojoj će se one u krajnjem slučaju – svidjeti.
Treći dio strategije odnosi se na definiranje vrijednosti i ključnih poruka koje uime organizacije želimo komunicirati, a četvrti na definiranje vizualnog identiteta koji će dodatno podignuti kvalitetu sadržaja. Osim dobrog copyja, ono što prvo privlači pažnju, neovisno o društvenoj mreži koju koristimo, jest vizual, odnosno fotografija ili videozapis. Privlačna fotografija ili, još bolje, interaktivan video kraljevi su sadržaja koji privlači publiku i potiču dodatnu interakciju na stranici.
Kreiranje sadržaja
Kreiranje (kvalitetnog) sadržaja za društvene mreže iziskuje, osim vremena i planiranja, i puno kreativnog razmišljanja. Razlog tome jest taj što danas biti na društvenim mrežama znači vidljivost na tržištu, a vidljivost/prepoznatljivost se gradi upravo brendiranjem i ulaganjem u kvalitetan sadržaj. Osoba koja nije up to date s najnovijim trendovima na društvenim mrežama teško će moći stvoriti takav sadržaj jer neće prepoznati ono što publika želi, a upravo je ona razlog zbog kojeg se on i stvara.
Dobar voditelj društvenih mreža ima barem osnovna predznanja iz područja grafičkog dizajna i foto i videoprodukcije, snalažljiv je i nikad, ali baš nikad ne prestaje tražiti inspiraciju za kreiranje novog sadržaja. Upravo zato svakom poduzeću ili organizaciji treba voditelj društvenih mreža – osoba koja će u potpunosti biti posvećena digitalnoj komunikaciji i pričanju pamtljive social media priče.
Zašto Vam treba voditelj društvenih mreža?
Profesionalno vođenje društvenih mreža odavno je nadišlo znanje o zakazivanju objava unaprijed. Danas ovo područje zahtjeva niz drugih znanja i vještina: a) posvećenost poslu, b) redovito praćenje najnovijih trendova, c) znanje i korištenje profesionalnih alata te d) činjenica da se brizi oko društvenih mreža treba posvetiti cijeli radni dan, a nerijetko ljudi za to jednostavno nemaju vremena niti znanje.
Umjetnost komunikacije čini mladi i obrazovni tim stručnjaka sa znanjem iz širokog područja komunikologije, odnosa s javnošću, novinarstva i marketinga te nudi usluge profesionalnog vođenja društvenih mreža.
Uz to radimo in house treninge i savjetovanja vezane za digitalne komunikacije, zajednički pripremamo strategiju i stvaramo sadržaj koji je nemoguće ne zamijetiti pri scrollanju feeda.
Previous post