Poslovna kartica – to ste vi!

Piše: Neda Fleur Janovski
Iako je uvriježeno mišljenje da su poslovne kartice nastale u Europi u 17. stoljeću, njihova povijest seže čak još dva stoljeća unatrag. Prve kartice pojavile su se u Kini u 15. stoljeću , a njima su se služili samo elitni pripadnici društva. Koristili su ih za najavu, objavu posjeta pokrajinama, gradovima ili pak drugim značajnim obiteljima. Krasio ih je tisak u zlatnoj boji koja je u Kini visoko cijenjena jer sugerira bogatstvo i moć.
Naredna dva stoljeća gubi im se svaki trag i nema vjerodostojnih podataka o njhovoj sudbini. Njihov je značaj tada iznova porastao u 17. stoljeću, na dvoru Louisa XIV., gdje postaju nezaobilazni dio društvene etikete. Osnovna im je namjena bila najava posjeta o čemu govori i njezin naziv „carte de visite“ (posjetnica), kasnije uvriježenog naziva „vizit karta“, a koristili su ih samo plemići.
Razvojem trgovine, njezina uloga se mijenja te kartica dobiva dvostruko značenje. S jedne strane, ona ostaje u funkciji najave posjete, ukrašena prekrasnim zlatotiskom. S druge strane, kartica postaje sastavni dio poslovnih kontakata, posebno trgovaca koji ju, osim osnovnih podataka za kontakt, koriste i kao marketinško sredstvo za reklamiranje svojih proizvoda.
Bez obzira o kojem se stoljeću radilo, kartica je uvijek bila dijelom boljih običaja ponašanja u društvu, ona je još jedan komunikacijski kanal. Postoji protokolarna etiquette koje se treba pridržavati. Kako nekada, tako i danas:
1. Nikad ne ostavljajte kartice u uredu ili kod kuće. Nema ništa neprofesionalnije od poslovne osobe koja kaže: “Oh, žao mi je. Upravo sam dao svoju posljednju kartu.“ Ili “Žao mi je. Nisam ništa donio sa sobom.”
2. Držite svoje kartice u posebnom etuiju koji će ih zaštititi od oštećenja. Zgrbljena ili izlizana posjetnica čini prvi dojam lošim.
3. Znajte u svakom trenutku gdje su vaše poslovne kartice. Osoba koja mora pretražiti svaki džep jakne i hlača, ili svaki kutak aktovke, odmah izgubi kredibilitet.
4. Dijelite ih s pažnjom. Oni ljudi koji hodaju okolo i dijele svoje poslovne kartice svakom koga sretnu, šalju poruku da zapravo ne drže do sebe.
5. Dajte i primajte kartice s desne strane – ruka diskrecije. To može donijeti veliku razliku u poslovanju na međunarodnoj razini.
6. Uručite karticu tako da osoba koja ju prima može pročitati vaše podatke bez da ju okrene.
7. Uvijek recite nešto lijepo o kartici kada ju primite. Imajte na umu logotip, naziv tvrtke ili neki drugi podatak. To kartici stvara dodanu vrijednost i daje joj na važnosti.
8. Brinite da podaci na vašim poslovnim karticama budu ažurni. Nemojte dozvoliti da vaši stari podaci budu prekriženi i zamijenjeni s novim. Takva kartica gubi na vrijednosti, a izgleda i neuredno.
9. Nemojte pisati bilješke na tuđe poslovne kartice tijekom razmjene, osim ako se ne pokažu relevantnima za daljnji poslovni kontakt.
10. Na društvenim događajima uvijek nastojte da drugi vas traže poslovnu karticu, Ukoliko se to ne dogodi, tek tada zamolite osobu čiji kontakt želite da izmjenite poslovne kartice.
U sljedećem nastavku: međunarodna etiquette u komunciranju poslovnim karticama. Stay tuned…